Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Imunitet

IMUNITET I IMUNOLOŠKI SUSTAV

Imunološki sustav je složena mreža kemijskih i bioloških mehanizama koji su se razvijali tisućama godina kako bi obranili naše tijelo od prijetnji njegovoj dobroj kondiciji i opstanku. Tijekom sezonskih promjena, odnosno tijekom razdoblja stresa, vrlo je važno voditi brigu o svom imunološkom sustavu kako bi on optimalno funkcionirao i štitio nas od sezonskih bolesti poput prehlade, kašlja i drugih virusa i bakterija.

Što može oslabiti naš imunološki sustav?

Odgovor je jednostavan: postoji nekoliko čimbenika koji utječu na naš imunološki sustav; međutim, ovdje ćemo prikazati najčešće uzroke. Ubrzani tempo svakodnevnog života i stres koji uzrokuje slabe imunitet  organizma, čineći našu prirodnu obranu ranjivom. Ako ovom čimbeniku dodamo brzu i neuravnoteženu prehranu, u kontekstu sjedilačkog načina života, organizam će nam zamjeriti.

Ovaj skup nezdravih navika sve više karakterizira suvremeni način života koji nas često dovodi u stalnu slabost i ranjivost. Tijelo pod stresom izloženo je  brojenim prijetnjama za fizičko i psihičko zdravlje.

Kako ojačati imunološku obranu našeg tijela!

Vitamin C: stimulans imunološkog sustava i još mnogo toga

Svi znamo da je najbolji način za jačanje našeg imunološkog sustava pohranjivanje vitamina C. Priroda nam nudi pomoć tijekom cijele godine kroz brojno voće i povrće sa visokim sadržajem vitamina C. Neke od namirnica koje su prirodno bogate vitaminom C, kao što su jagode, agrumi, kupus, brokula pa čak i rajčice.

Iako je vitamin C neophodan za naše zdravlje, naše ga tijelo ne proizvodi. Stoga se za unos potrebne količine vitamina C moramo osloniti na uravnoteženu prehranu.

Koliko vitamina C trebamo uzimati dnevno?

Postoji mnogo različitih mišljenja: prema liječničkom mišljenju, prosječno 60/90 mg dnevno za odraslu osobu bi trebalo biti dovoljno. Neki liječnici predlažu puno veću količinu. Linus Pauling, dobitnik Nobelove nagrade za kemiju 1954., predložio je dnevne doze od 1200 mg! Bio je prvi američki znanstvenik koji je sugerirao da se vitamin C može koristiti za jačanje imunološkog sustava i liječenje prehlade.

Istraživanje koje je provela Cochrane grupa 2007. godine pokazalo je da visoki unos vitamina C (200 do 1000 mg) može smanjiti pojavu gripe kod sportaša i do 50%.

Kako vitamin C djeluje u našem tijelu?

Nakon što se vitamin C unese hranom, apsorbira se u crijeva i zatim prelazi u našu krv. Vitamini su esencijalni mikronutrijenti koji osiguravaju učinkovitost našeg imunološkog sustava. Vitamin C pomaže bijelim krvnim stanicama u borbi protiv infekcija, potiče proizvodnju fagocita u stanicama i poboljšava rad T limfocita. Fagociti se koriste za borbu protiv patogena, dok su T limfociti ključne stanice u našem imunološkom sustavu.

Superfood proizvodi s visokim sadržajem vitamina C:

Baobab: Ova afrička superhrana poznata je po svojim izvanrednim nutritivnim svojstvima, uključujući visok sadržaj vitamina C, ali i minerala i vlakana. Izvrsno za hranjenje naše crijevne flore. Možete ga pronaći u našim proizvodima Awakening bowl Mango & Baobab i Super Vegan Boost Cikla & Guarana

Goji bobice: mali su plodovi biljke azijskog podrijetla, nalik na grm, srodnik rajčice. Budući da moraju izdržati najteže temperature na velikim visinama, ove bobice razvijaju ogromne količine antioksidansa kako bi se zaštitile. Vrlo su bogate vitaminom C.

Reishi gljive: ova čudesna gljiva se koristi u tradicionalnoj kineskoj medicini, poznata je tisućama godina po svojim blagotvornim svojstvima na imunološki sustav, dijelom zahvaljujući obilju vitamina C!

Antioksidansi i imunološki sustav

Organizam koji je podložan dugotrajnom stresnom stanju pokazuje nedovoljnu imunološku obranu za učinkovitu zaštitu od prijetnji. Naše tijelo prirodno proizvodi različite vrste antioksidansa; međutim oni možda neće biti dovoljni za oporavak našeg sustava iz situacije problematičnih razmjera.

Znanstvene studije pokazuju da redoviti unos antioksidansa nedvojbeno ima pozitivan učinak na prevenciju oksidativnog stresa, a time i na njegovo štetno djelovanje. Osim ovog učinka, antioksidansi također potiču povećanje učinkovitosti imunoloških stanica.

Superfood proizvodi s visokim sadržajem antioksidansa

Redoviti/preporučeni unos antioksidansa može se jamčiti zdravom i funkcionalnom hranom kao što su alge Spirulina i Chlorella, nevjerojatne Acai bobice, kao i Matcha i Pšenična trava u prahu.

Spirulina: Danas je jedna od najpoznatijih algi, ali tu ne staje, jer je zapravo i jedna od najhranjivijih! Ima iznimno visok udio željeza i mnoge druge minerale, vitamine i antioksidanse. To je nedvojbeno izvrsna opcija za jačanje imunološkog sustava.

Chlorella: To je najveći izvor klorofila na planeti i jedna od najvećih antioksidativnih namirnica koje nam priroda nudi.

Acai: Ove amazonske ljubičaste bobice ističu se od svih vrsta voća po svom ogromnom sadržaju antioksidansa. To je neupitno oružje za našu imunološku obranu.

Matcha: Ovo je najbogatiji oblik zelenog čaja u smislu antioksidansa, koji odražava sve blagodati mladog lišća biljke, koji se obrađuje hladno i fino – maksimizirajući apsorpciju njihovih svojstava. To je savršena opcija za topli napitak, koji može osnažiti naše obrambene barijere.

Pšenična trava: Neosporno je da su izdanci bogati antioksidansima. Pšenična trava tako potkrepljuje ovu tvrdnju, budući da se izdanci ove žitarice beru na početku klijanja, prije nego što razviju gluten. Ova karakteristika čini ovu superhranu pogodnom za osobe s celijakijom i netolerantnim osobama.

Kurkuma, ono što još ne znamo:

Znanstveno istraživanje iz 2007. pokazalo je kako djelatna tvar poznatog i uobičajenog začina može ojačati naš imunološki sustav kako bi smanjila rizik od razvoja mnogih bolesti. Ne mislimo na običnu prehladu ili gripu, već na bolesti s većim inherentnim rizicima kao što su astma, artritis, dijabetes, Alzheimerova bolest, ateroskleroza ili čak rak.

Potvrđujući ovu studiju, Journal of Clinical Immunology objavio je članak u kojem su dva medicinska istraživača objasnila korelaciju između ovog žutog začina i prednosti koje pruža našem tijelu, a time i utjecaja koji ima na naše zdravlje.

Razgovarajmo o kurkumi – živopisnom začinu koji svi znamo kao osnovu indijskog curryja.

Poznat i kao ‘indijski šafran’, ovaj mali korijen vizualno sličan đumbiru sadrži nekoliko vrlina: bogat je vitaminima i mineralima, ali njegova posebnost proizlazi iz kurkumina, njegove aktivne tvari.

Ovaj sastojak kurkume proslavio je ovaj korijen kao snažno i prirodno protuupalno sredstvo, ali ga znanstvena zajednica proučava i zbog njegovih ogromnih ljekovitih svojstava na različitim razinama tijela.

Kurkuma: Koliko bismo trebali uzeti? I kako to uzeti?

Općenito se preporučuje dnevna doza od 5 g kurkume, što je ekvivalent jednoj čajnoj žličici ovog začina. Međutim, moramo uzeti u obzir slabu asimilaciju kurkume koju naš organizam čini. Stoga postoji nekoliko savjeta koji poboljšavaju ovu apsorpciju:

  • Kurkumin (aktivna tvar kurkume) je liposolubilan, pa ga treba unositi u kombinaciji s hranom koja sadrži masnoće. Nekoliko kapi kokosovog ulja ili kakao maslaca dovoljno je da se poboljša njegova asimilacija.
  • Kurkumin se aktivira samo u prisutnosti piperina, djelatne tvari crnog papra. To je razlog zašto se ova dva začina često kombiniraju, i to u curryju! Mali prstohvat je dovoljan, ali neizostavan.
  • Kurkuma se ne smije kuhati jako dugo i na visokim temperaturama kako ne bi izgubila svojstva.
  • Bitno je da kurkuma ima organsko podrijetlo i da se pravilno rukuje. Svaka kurkuma koja se intenzivno uzgaja i koristi pesticide i zagađenu vodu neće ponuditi svoje prednosti na isti način zbog niskog sadržaja vitamina, minerala i, u biti, kurkumina.

Najbolji način da uživate u okusu i svojstvima kurkume je kroz zlatno mlijeko. Ovaj ajurvedski recept uključuje pripremu toplog napitka od povrća s žličicom kurkume, prstohvatom crnog papra, pola žličice cimeta i malo kokosovog ulja, a po želji se može zasladiti organskim medom. To je stara tajna za kontinuirano jačanje imunološkog sustava.