Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

STRES

STRES

Što je stres?

Stres je specifičan odgovor organizma na zahtjeve okoline. Jednostavnim riječima, stres je reakcija tijela i uma na pretjerane i učestale zahtjeve kojima ga izlažemo. Stresnim stanjem može se smatrati i reakcija našeg tijela na bolest, uznemirujuće misli ili zabrinutost koja se može javiti prije pregleda doktoru ili intervjua za posao.

Posljednjih desetljeća riječ stres postala je dio uobičajenog rječnika, a ukazuje na psihofizički problem koji proučavaju različita područja medicine i psihologije. Dobro je zapamtiti da je stres prirodna, normalna pojava i da naše tijelo ima koristi od nekih stresnih trenutaka.

Međutim, stres može utjecati na zdravlje i, ako je kroničan, može uzrokovati ozbiljne probleme i utjecati na razvoj čak i vrlo ozbiljnih bolesti, fizičkih i psihičkih.

Akutni stres naspram kroničnog stresa

Stres se može javiti u svakome od nas, u mnogim prilikama. Stresna epizoda mogu se dogoditi svakome od nas i u normalnim uvjetima um i tijelo je dobro podnose. Naravno sve ovisi o intenzitetu stresa. Ozbiljna situacija kao što je prometna nesreća ili traumatska epizoda mogu rezultirati vrlo ozbiljnim zdravstvenim problemom.

Stres o kojem svakodnevno govorimo u odnosu na zdravlje je kroničan. Kronični stres je kontinuiran, a kada izvor stresa i dalje postoji, tijelo i um su podvrgnuti pretjeranom pritisku i mogu dovesti do više ili manje ozbiljnih zdravstvenih problema

Koji su najčešći uzroci stresa?

Stres se uvijek pojavljuje s fizičkom i psihičkom komponentom. Nema smisla praviti razliku između tijela i uma s obzirom na stres. Međutim, stres može ovisiti o različitim uzrocima, a na temelju njih možemo primijeniti prvu razliku:

  • Stres može ovisiti o traumi, opasnom događaju ili šoku, poput nasilja, nesreće, rata. U tim slučajevima moguće je razviti pravi mentalni poremećaj, nazvan posttraumatski stresni poremećaj.
  • Negativan događaj, iznenadna promjena ili bolest mogu uzrokovati stres. Razmislimo o gubitku posla ili razvodu.
  • Kontinuirani pritisak na vlastite navike, kao što su ritam života i rada visokog intenziteta, ali i pretjerano racionalan i rigidan mentalni pristup može dovesti do velikog stresa.

Stres: simptomi i manifestacije

Koji su simptomi stresa? Odgovor na ovo pitanje je složen jer se stres može manifestirati na tisuće različitih načina. Stres je osobni odgovor na događaje koji vrše pritisak na tijelo. No, možemo navesti neke od najčešćih simptoma stresa:

  • Stres i groznica od gripe
  • Bol u trbuhu i probavni simptomi
  • Proljev, zatvor i crijevni simptomi
  • Nesanica i bruksizam (škripanje zubima)
  • Depresija
  • Anksioznost i nervoza
  • Napadi panike
  • Stresni ekcem, koprivnjača i problemi s kožom
  • Alopecija od stresa, gubitak kose
  • Slabljenje imuniteta
  • Zbunjenost i poteškoće u koncentraciji
  • Bol u leđima, napetost mišića
  • Pretjerano znojenje
  • Problemi s prehranom

Simptomi stresa nije uvijek lako uočiti i često se podcjenjuju. Simptomi stresa često navode ljude na konzumaciju alkohola, pušenje i pribjegavanje narkoticima. Postoje brojna rizična ponašanja povezana sa stresom i čest uključuju različite vrste poremećaja hranjenja, od prejedanja do restriktivnih dijeta.

Stres i bolesti povezane sa stresom

Stres može imati razorne učinke na zdravlje, što potvrđuju stotine znanstvenih istraživanja. Među čimbenicima rizika za mnoge bolesti, zapravo, gotovo uvijek možemo pronaći stres i s njim povezana ponašanja, kao što su loše prehrambene navike i konzumacija alkohola, zlouporaba droga ili lijekova. Stalni pritisak na organizam može uzrokovati:

  • Hipertenzija
  • Kardiovaskularni problemi, do srčanog udara
  • Anksioznost i depresija
  • Problemi s mišićima i zglobovima poput bolova u leđima
  • Migrena, glavobolja
  • Kronične upale i rak

Da li stres uzrokuje rak? Korelacija nije izravna i nije lako o njoj govoriti, ali postoji velika mogućnost da  stres igra ulogu u nastanku tumora, ali i autoimunih bolesti.

Kako se boriti protiv stresa

Najbolji način za poništavanje negativnih učinaka stresa jest pokušati spriječiti ga uklanjanjem ili minimaliziranjem mogućih uzroka. U nekim slučajevima, to nije moguće. U ovom trenutku korisno je upravljati stresom na učinkovit i zdrav način. Evo nekoliko savjeta:

  • Razgovarajte s prijateljima, rodbinom ili zatražite pomoć profesionalca
  • Rezervirajte i odvojite si vrijeme za odmor
  • Redovito vježbajte: joga i meditacija su dvije pomažu upravljanju stresom
  • Redovito radite vježbe disanja i opuštanja
  • Jedite dobro, pazeći da pravilno hranite svoje tijelo i um

Stres: prirodni lijekovi i prehrana

Koji su najbolji prirodni lijekovi protiv stresa i što jesti u slučaju stresa:

  • Biljni čajevi: topla voda opušta unutarnje mišiće, a neke biljke imaju posebno umirujuće djelovanje. Pokušajte s lavandom, matičnjakom, kamilicom ili glogom.
  • Lagani obroci: teška probava je sama po sebi stres za naše tijelo. Zdrava prehrana pomaže.
  • Jedite polako: dobro žvakanje je 70% probave. Smirenim jedenjem pomažemo organizmu pri probavi i apsorbirciji potrebnih hranjivih tvari.
  • Sezonsko voće i povrće: iskoristite darove prirode i konzumirajte obilne porcije povrća za asimilaciju minerala, vitamina i vlakana!
  • Superhrana: stres često ovisi o nedostatcima neke hrane, ali ih je u stanju i izazvati. Superhrana vam može pomoći u upravljanju stresom i u borbi protiv njega.

Najbolja superhrana protiv stresa

U slučaju stresa, važno je svom tijelu osigurati dobru opskrbu sa:

  • Antioksidansima, odlični su za borbu protiv oksidativnog stresa u stanicama
  • Magnezijem, mineralom koji pomaže pri opuštanju mišića i napetosti
  • Vitamini B i E, pomaže pri regulaciji živčanog sustava
  • Omega-3, pomaže u borbi protiv degeneracije stanica

Acai: Amazonska bobica poznata je po tome što sadrži ogromnu količinu antioksidansa, izvrsna za borbu protiv stresa, slobodnih radikala i poboljšanje cirkulacije.

Matcha: ovaj japanski zeleni čaj bogat je antioksidansima i poznat je po stimuliranju koncentracije i unutarnjem miru.

Kakao: svi naši proizvodi na bazi kakaa, kao što su kakao prah, sirove kakao zrna i kakao maslac, potječu od najkvalitetnijeg prirodnog kakaa. Bogat serotoninom i antioksidansima, ali i magnezijem, kakao je izvrstan antistresni proizvod.

Awakening bowlGluten free Oats: Svi naši proizvodi za doručak sadrže aktivirane cjelovite žitarice, poput heljde i zobi, nenadmašne izvore magnezija i vlakana. Tu su i sušeno voće, lanene sjemenke i chia sjemenke, izvori Omega-3 i vitamina B i E